Tjäna pengar snabbt till klassen

Inom området strategisk marknadsföring (där alla är ute efter att tjäna pengar till sin klass) är det vanligt för VD:ar och marknadschefer att konfronteras med plötsliga men akuta marknadsförings utmaningar som ofta har en potential att i många år fastställa eller påverka företagets framtid. Men i proportion till allvaret i de här besluten, så måste de flesta av de här avgörande akuta besluten tas utan möjlighet att studera situationen för att tjäna pengar till klassen och fatta grundligt informerade och övervägda beslut.

Sådana strategiska beslut som tas i stundens ingivelse drivs av tillfälligheter och visar sig sällan vara det bästa eller den mest idealiska möjligheten att ta upp förhållandena. Av den anledningen är det en mycket bättre strategi att tjäna pengar idag, men att vara beredd på sådana oförutsedda händelser, genom att utföra årliga omfattande undersökningar av marknader och möjligheter, och basera långtidsstrategiska beslut på sådana data utan att stressas av de dagliga marknadsförings och försäljningsaktiviteterna. Om en sådan strategi antas skulle även dagliga beslut kunna utarbetas i linje med företagets övergripande strategiska marknadsföringsmål.

För den här strategin för att tjäna pengar är det viktigt att rama in den strategiska marknadsföringsplan processen genom att ta med kundernas intressen och långtidskrav:

* Vilka är vårt företags eller våra produkters målinriktade marknadsområden?

* Vad är det som lockar kunder till våra produkter, och som gör att de beslutar sig för att köpa dem?

* Vilka behov och problem är det som får kunderna att fundera på inköp från vårt företag (vet du inte detta kan du aldrig tjäna pengar till klassen)?

* Vilka ihållande fördelar i kundens personliga eller affärsmässiga liv kan vi tillhandahålla?

* Vilka trender eller förändringar i vår kundbas påverkar deras intresse för våra produkter?

Utarbeta en plan med en fokuserad och tydlig planering (för att du skall vara den enda som kan tjäna pengar till klassen på det här… så att du kan bli rik snabbt!) och sikta på din affärsverksamhet, med kärnvärde, riktning liksom korttids och långtids mål.
Det här bör tjäna som grundval för alla dina affärs-, marknadsförings- och andra planer.